STANOVISKOÚstavního souduze dne 8. 11. 2011Ústavnost daňové kontroly zahájené bez konkrétními skutečnostmi podloženého podezřenísp. zn./č. j.:Pl. ÚS-st 33/11-1, Pl. ÚS-st. 33/11-1Související legislativa ČR:§ 1, § 2 odst. 1, 2, § 16 odst. 1, § 43 odst. 1, § 47 odst. 2 zákona č. 337/1992 Sb.čl. 4, čl. 90 ústavního zákona č. 1/1993 Sb.čl. 2 odst. 2, čl. 11 odst. 1 usnesení č. 2/1993 Sb.sdělení č. 368/2011 Sb.Publikováno v 1/2012 SoudceK judikátu byl zpracován právní rozbor.Právní věta:Daňové řízení a jednotlivá dílčí oprávnění svěřená správci daně v průběhu daňového řízení se ocitají mezi veřejným zájmem na stanovení a výběru daní na straně jedné a ochranou autonomní sféry jednotlivce na straně druhé. Je povinností správce daně při uplatňování jednotlivých procesních institutů, tedy i při provádění daňové kontroly, postupovat v souladu s principem proporcionality a minimalizovat zásahy tak, aby se konkrétní procesní postup nestal vůči jednotlivci nepřiměřeným a v důsledku porušujícím právo na informační autonomii jednotlivce. Za porušení těchto principů a realizaci pravomoci v rozporu s čl. 2 odst. 2 Listiny nelze považovat bez dalšího postup správce daně, který zahájí daňovou kontrolu ve smyslu § 16 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, bez konkrétními skutečnostmi podloženého podezření, že daňový subjekt nesplnil řádně daňovou povinnost.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným
Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum
Co získate s předplatným?
- Více než 60.000 dokumentů
- Novinky a aktuality každý den
- Dotazy a odpovědi z praxe
- Uživatelské fórum
- S naším kalendářem vám nic neunikne