Rozsudek - Veřejné zakázky. Zásada transparentnosti. Záruka zahraniční banky. Pochybení zpracovatelů zadávací dokumentace. Doplnění zadávacích podmínek

ROZSUDEKNejvyššího správního souduze dne 3. 4. 2017Veřejné zakázky. Zásada transparentnosti. Záruka zahraniční banky. Pochybení zpracovatelů zadávací dokumentace. Doplnění zadávacích podmíneksp. zn./č. j.:5 As 173/2016-24Související legislativa ČR:§ 6, § 44 odst. 3 písm. g) zákona č. 137/2006 Sb.Právní věta:I. Pokud zadavatel veřejné zakázky stanovil, že zvýhodní nejefektivnější opatření, která minimalizují rizika spojená s výstavbou, přičemž není stanoveno, jak se nejefektivnější opatření budou určovat a hodnotit, nejedná se o hodnocení podle objektivního kritéria; nakonec totiž vždy bude právě a jen na zadavatelově subjektivním posouzení, které opatření je dle jeho názoru "objektivně" nejefektivnější. Tento postup je v rozporu se zásadou transparentnosti, neboť závisí pouze na zadavateli, jak postup a seznam opatření, která minimalizují rizika spojená s výstavbou, zhodnotí.II. Zadavatel veřejné zakázky, který v zadávací dokumentaci požadoval zajištění plnění závazků zhotovitele formou bankovní záruky vystavené tuzemským peněžním ústavem, se dopustil porušení § 44 odst. 3 písm. g) zákona o veřejných zakázkách v návaznosti na § 6 cit. zákona, neboť neexistuje relevantní důvod, proč neakceptovat záruku zahraniční banky potvrzenou bankou tuzemskou.III. I v případě, kdy zadavatel veřejné zakázky pověří zpracováním zadávací dokumentace externího poradce, nese plnou odpovědnost za její obsah ve vztahu k uchazečům. Nároky plynoucí z vadně poskytnutých služeb lze řešit pouze soukromoprávní cestou; pochybení zpracovatelů zadávací dokumentace nelze proto brát v potaz při hodnocení míry porušení povinností, které zadavateli plynou ze zákona o zadávání veřejných zakázek.IV. Pro případné doplnění zadávacích podmínek slouží institut dodatečných informací, nikoliv prohlídka místa plnění. I poskytováním dodatečných informací k zadávací dokumentaci mohou být však toliko vysvětlovány nejasnosti, které by z jejího obsahu mohly vyplývat, či upřesňovány údaje v zadávací dokumentaci obsažené, které pro svoji nekonkrétnost brání řádnému zpracování nabídky.V. Zadavatel veřejné zakázky musí bez jakékoliv nesrozumitelnosti či nejednoznačnosti specifikovat zadávací dokumentaci, jejíž součástí je i způsob hodnocení nabídek podle hodnotících kritérií. Hodnotící kritéria musí stanovit hodnocení nabídek takovým způsobem, aby bylo nepochybné, co bude zadavatel, resp. hodnotící komise hodnotit; při hodnocení nabídek je třeba preferovat objektivní dílčí hodnotící kriteria a objektivní způsoby hodnocení před kriterii a způsoby hodnocení subjektivními. Opačný přístup vede k porušení zásady transparentnosti zadávacího řízení.ATLAS consulting spol. s r.o.
Tento dokument je pouze pro uživatele s aktivním předplatným

Pro získání předplatného kontaktujte klientské centrum

Co získate s předplatným?
  • Více než 60.000 dokumentů
  • Novinky a aktuality každý den
  • Dotazy a odpovědi z praxe
  • Uživatelské fórum
  • S naším kalendářem vám nic neunikne